Dövme Yaptırmak Günah Mı? Dövme Yapmak Caiz Mi?

Tags

dövme yaptırmak günah mı nihat hatipoğlu dövme yaptırmak günah mı ayet dövme ile ilgili hadisler
dövme yaptırmak gusül abdestini engeller mi ?


İlkbahar geldi ve yaza girmeden çoğu insan dövme yaptırmak için araştırma yapmaya başladı bile. Öncelikle şunu belirteyim ki dövme yaptırmaya kesinlikle karşı değilim aksine çok hoşuma gidiyor. Fakat bir tane bile dövmem yok yaptırmak istiyorum ama bir türlü kafamda netleştiremiyorum. Ne yaptıracağıma karar verememek biryana birde olayın manevi boyutunu araştırmaya karar verdim. İnterneti karıştırdım her kafadan bir ses çıkıyor bende kendimi ve benim gibi düşünen insanlar için üç büyük dinin din adamlarına sordum. Dövme yaptırmak günah mı?

İşte tüm cevaplar…

Diyanet İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı
Vücuda iğneler batırılıp, açılan deliklere boyalı maddeler konularak yapılan dövme, eski çağlardan beri yapılan bir cahiliye âdeti olup, sağlık açısından zararlı olduğu gibi, dinen de yasaklanmıştır. Nitekim dikkat çekmek, daha güzel görünmek amacıyla, yaratılıştan verilmiş olan özellik ve şekillerin değiştirilmesi İslam dininde, fıtratı bozma kabul edilerek yasaklanmıştır (Nisa 4/119). Hz. Peygamber (s.a.s.), süslenmek maksadıyla vücuda dövme yapmak, dişleri incelterek seyrekleştirmek gibi ameliyeleri, yaratılışı değiştirmek, fıtratı bozmak kapsamında değerlendirmiş ve bunu yapanların ve yaptıranların Allah’ın rahmetinde uzak olacağını bildirmiştir (Buhari, Libas, 83–87; Müslim, Libas, 33). Dolayısıyla dövme yaptırmak caiz değildir.

Diyanet İşleri Alo Fetva Hattı

Caiz değildir. Vücudunuza yapacağınız şekiller hele hele yılan gibi figürler yasaktır günahtır.



Hahambaşı Genel Sekreteri Yusuf Altıntaş
Beden üzerinde dövme yapmak/yaptırmak Musevi inancı mensupları açısından Musevi dininin temel ilahi metni olan Tora/Tevrat metinlerinde bir tanrısal buyruk olarak men edilmiş bulunmaktadır.


Hahambaşı Genel Sekreteri Yusuf Altıntaş

Türkiye Ermenileri Patrikliği Başpiskopos Aram Ateşyan
Bu Hıristiyanlıkta tartışmalı bir konu olmaya devam ediyor. Ancak putperestlik tehlikesi yoksa Hıristiyanlık bu konuyu bir sorun yapmamıştır. Örneğin Jeruşalim’e (Kuddüs) hacca giden Hıristiyanlar, bunun bir hatırası olarak ellerine, kollarına ya da omuzlarına haç işareti yaptırırlar. Bazen de kutsal isimleri vücutlarına dövme yaptıran Hıristiyanlara rastlanır. İncil’de yazdığı gibi, “İmana dayanmayan her şey günahtır”. (Romalılar 14.23) Bir imanlı bu tür tartışmalı konularda şu soruları sorarak kendi için doğru yanıtı bulmalıdır. Niçin dövme yaptırmak istiyorum? Benim için ne kadar önemli? Yaptıracağım şekil imanımla ne ölçülde bağdaşıyor? Sağlık risklerine değer mi? Bedenimle gösteriş yapmak ya da gururlanmak imana uygun mudur? Bilerek ya da bilmeyerek yaptırdığım bazı simgeler kötü ruhları ve uğursuzluğu üstüme çeker mi? Arkadaş ve moda baskısına nereye kadar boyun eğmeliyim ve nerede “dur” demeliyim? Bu ve benzer sorularla imanlı Hıristiyan kendi cevabını bulacaktır. Aziz Pavlus’un dediği gibi, “Kesinlikle biliyorum ki, hiçbir şey kendiliğinden murdar değildir. Ama bir şeyi murdar sayan için o şey murdardır” (Romalılar 14.14)



Prof. Dr. Nihat Hatipoğlu
Bu konuda kuran-ı Kerim’de bir ayet yok bildiğiniz gibi hocalarımız da bunu söylemiştir ama Hz. Peygamber bir hadis içinde dövmeyi yasaklıyor çünkü o dönemde dövme bir sosyal statünün belirtisiydi. Aşiret lükse düşkün insan, hizmetçi kabile reisinin hanımı gibi değişik toplumsal bir statüyü veya üst alt kademesini gösteriyordu. Hz. Peygamber hem insan vücudu üzerindeki bu tür oynamaları hem bu statüyü hoş görmediği için dövmeyi yasaklıyor ama dövmenin yasak olması alınan abdesti ve kılınan namazı geçersiz kılmıyor. Gusül veya abdestin kabul edilmesi ayrı bir şey, dövmenin yasaklanmış olması ayrı bir şey.


Prof. Dr. Nihat Hatipoğlu

Prof. Dr. Hayrettin Karaman
Dövme deri altına renk veren bir madde yerleştirilerek yapıldığı için deri üstüne suyun temasına engel olmaz. Bu sebeple abdest ve guslü olur; dövme bunlara zarar vermez, engel olmaz.


Prof. Dr. Hayrettin Karaman

Prof. Dr. Zekeriya Beyaz
Benden diğer hocalar gibi “dövme caiz değildir” diye bir cevap beklemeyin. Çünkü abdest tutmaz diye bir şey söz konusu bile değil. O yüzden günah değildir dövme sadece dikkat çekmek isteyen, aşağılık duygusu olan, topluma kendini ispatlamak isteyen insanların yaptığı geçici bir hevestir. Dövmeyi yaptırıp sonra hevesleri geçince silmek için doktor doktor koşturup dururlar. Bence heveslenen insanların geçici dövme yaptırmaları daha uygundur.

Prof. Dr. Zekeriya Beyaz

Prof. Dr. Saim Yeprem
Dövme yaptırmak dini bir nitelik taşımıyorsa sağlık bakımından zararlı olduğu söyleniyor tıb uzmanları tarafından. Sağlık bakımından zararlı olan şeye dinimiz de mazurlu olarak bakar. Ama dini nitelik taşıyan totemler, totemisler de anemislerde bir takım dini şifreler anlamına geliyor. Eğer o manada bir dövme yapılacaksa o cins dövmeler haram.


Vücuda yapılan dövmelerle ilgili önemli bir açıklama geldi. Diyanet, dövmesini sildiremeyenlerin Allah'tan bağışlanma istemesi gerektiğini söyledi. Dövme çılgınlığı hızla büyüdü. Özellikle gençler, sevdiği bir şekli vücuduna işlemek için dövmecilerin yolunu tuttu. İğnelerle deri altına boya verilerek elde edilen kalıcı şekiller ise silinmediği takdirde dinimizce sakıncalı bulundu. Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, "Dövme caiz mi değil mi" sorularına açıklık getirdi. Dövme fetvası veren Diyanet, "Dövme yani vücuda iğneler batırarak deri altına boya zerk etmek sureti ile deri üzerinde çeşitli şekiller oluşturmak dinimizce yasaklanmıştır. Vücudunda dövme bulunan bir kimse, sağlığına zarar vermeyecek yöntemlerle onu ortadan kaldırmalıdır. Bu mümkün olmazsa Allah'tan bağışlama dilemesi, yaptığından pişman olması gerekir" dedi. Diyanet ayrıca yapıştırma yöntemi ile deri üstüne yapılan geçici dövmenin ise abdeste engel olduğunu belirtti. İlahiyatçılar ise Diyanet'in dövme fetvasını değerlendirdi. İşte yorumlar:

Ali Rıza Demircan: Kalıcı dövmeler, yaratılış düzenimize aykırılıktır; yasaklıdır ve de günahtır. Dıştan görülebilen dövmeler kötüyü örneklendirdiği için daha bir günahtır. Suyun deriye nüfuzunu engelleyen dövmeler ise dini hayatımıza manidir. Dolayısıyla çok yönlü günahtır.

Prof. Dr. Süleyman Uludağ: Diyanet'in görüşüne katılıyorum. Allah'ın insana verdiği beden yapısını bozmak caiz değildir. Kuran'da dövme ile ilgili 'Haramdır, günahtır" diye bir ayet yoktur. Ama sahih hadisler vardır. Diyanet bunlara dayanarak görüş bildirmektedir.

Prof. Dr. Abdülaziz Bayındır: Dövme, derinin altında olduğu için kalıcı izler bırakır. Dolayısıyla insanın doğal yapısını bozuyor. Doğal yapıya yönelik bütün müdahaleler yasaktır.

Prof. Dr. Saim Yeprem: Dövme yaptıran, dövmenin insan bedenine zararını bilecek. Dövmedeki resimler dini sembol maksadıyla yapılırsa caiz değildir. Bunun dışında sorun oluşturmaz.

Selman Okumuş: Dövme yaptırmak caizdir diyemeyiz. Bedene sağlıksız uygulamalarla işkence çektirmek günahtır. Dövmesi olan kişinin ibadeti makbuldür. Ancak yaradılışa razı olmak en güzelidir.


Dövme yaptırmak günah mı nihat hatipoğlu

İşte Nihat Hatipoğlu'nun açıklamaları...

Medyada Gökhan diye bir evladımız, delikanlımızın abdest alırken çekilen fotoğrafları yayınlanmış.Medyada da 'senin abdest ile ne işin var' gibi yorumlar yapılmış. Yani nasıl 'abdestler ne işin var senin' Müslüman değil mi o çocuk? Pop sanatçısı oldu diye din mi değiştirecek adam? 'Özür dilerim sanatçı oldum, dinimden vazgeçiyorum' mu diyecek?İnsanları namazlarından, ibadetlerinden dolayı eleştirmek ilkelliktir. İnsanları ibadete zorlamak da o kadar yanlıştır. Efendim neymiş, vücudunda dövme varmış. Ne yapsın yani? Yaptırmasaymış iyiymiş ama şimdi dövme yaptırdı diye bu insan ebediyen ibadetinden vaz mı geçecek? Abdestten vaz mı geçecek? Gusülden vaz mı geçecek? Şu anda dövme yapan yüzbinlerce genç var. Bunlar abdestten, namazdan, gusülden vaz mı geçsinler? Yok öyle bir şey! Dövme haramdır. Peygamber efendimiz yasaklamıştır ama dövmeli olan bir çocuğumuz, evladımız, kardeşimiz, kızımız abdestini alır namazını kılar hiçbir sakıncası yoktur dinen. Keşke dövme yaptırmasaydı o ayrı bir mesele. Fakat yapması abdeste engel değil. Çünkü abdestte, gusülde önemli olan suyun deriye ulaşması. Su deriye değdikten sonra abdest ve gusül geçerlidir. Bitti!

Başka bir mevzu da, delikanlının kafasında takkesi var. Efendim falanca tasavvuf ekolüne mensupmuş... Ne oldu? Kıyamet mi koptu? İsteyen kişi, istediği yere mensup olur. Tasavvufa girer, başka bir derneğe girer, hizmet eder, Allah'a zikreder... Tasavvuf kötü bir şey midir? Doğru uygulanırsa tasavvuf benim başımın tacıdır. İstismar edilen her şeye karşıyız. Bir sanatçı, bir futbolcu camiye gittiğinde tü kaka, başka bir yere gittiğinde ne kadar ilerici, ne kadar aydın...Hadi canım hikaye bunlar!Allah'a iman eden bir insan kendini bulmak için allah'ın mekanına gidiyorsa ben o insanın alnından öperim, ellerini öperim. Benden küçük bile olsa... O Allah'a iman ediyor. Niyeti Allah ise karışmayın, aradan çekilin. Kul ile Allah arasına girmeyin. Ne zorlayın, ne yapana engel olun. İslam budur! Onun için o hoşgörüyü, birbirimize el atmayı, birbirimizin kirlerini temizlemeyi, birbirimizin açığını kapatmayı ilke haline getirelim. Birbirimizin açığını, gediğini bulmaktan, nasıl bu adama vurayım, nasıl bu adamı devireyim diye düşünmekten vazgeçin. Ben gençlerimizi seviyorum, Allah yollarını açık etsin.







SORU:
Dövme yaptırmak caiz mi? Aynı şekilde kına ile vücuda bir şeyler çizdirmek? Bu şekilde alınan abdest, gusül geçerli olur mu? Vücudunda dövme bulunanların guslü olmaz deniyor, doğru mu?



CEVAP:

Dövme, derinin iğne ucuyla çizilip kanatılmasından sonra sürülen boyanın deri altına geçmesini ve bir daha çıkmamasını sağlayan bir işlemdir. Peygamberimiz bu şekilde dövme yapanı ve yaptıranı lanetlemiştir.

Dövme (veşm) yaptırmak vücutta kalıcı iz bırakır ve dövme, artık vücudun bir parçası haline gelir. Burada dikkat edilmesi gereken husus şudur: Dövme yapmak ve yaptırmak aşağıda da gösterileceği gibi, peygamberimiz tarafından lanetlenmiştir. Dolayısıyla dövme yapmak ve yaptırmak caiz değildir, fakat dövmenin kendisi abdest ve gusül almaya engel teşkil etmemektedir, çünkü o, derinin üzerinde değil, altında olup vücudun bir parçası haline gelmiştir.

Kına (henna) vücutta kalıcı iz bırakmaz, yıkandıkça temizlenir. Fakat kınayla vücuda resim çizdirmek veya yazı yazdırmak (örneğin, bir müzisyen resmi çizdirmek ya da siyasi görüş belirtmek amacıyla değişik yazılar yazdırmak gibi) ta estetik ve farklı görünüm amaçlı bir davranıştır. Bu tür tasarrufların estetik görünüm amaçlı olduğu dikkate alınmalı ve insanın yaratıldığı şekil ve sureti değiştirme maksadı güttüğü de gözden kaçırılmamalıdır. Dövmenin caiz olmadığını bildiren hadis şöyledir:

“Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem faiz yiyeni, yedireni, ona şahitlik edenleri, onu yazanı; dövme yapanı, gü­zelleşmek için dövme yaptıranı, sa­dakaya mani olanı, hulle* yapanı ve hulle yaptırmak is­teyeni lanetledi.” (Buhârî, Libâs, 82-87; Müslim, Libâs, 119)


Dövme, insan cildinde boya maddesiyle yapılan kalıcı şekil demektir.

İnsanlar, çok eski zamanlardan beri vücutlarının çeşitli yerlerine dövme yaptırmışlardır. Bugün bu âdet, yer yer sürdürülüyor. Avrupa ve Amerika'da bazı gençler bunu bir "süs" şeklinde yaparken, yurdumuzda da birtakım havai gençler onları taklit ediyorlar. Cahiliye Arapları dövmeyi süslenmek için yaparlarken; dövme ile bedenlerine çeşitli şekil ve suretler yaparak, bununla mafsallarının güç kazandığına inanırlardı. Bugün ise bu tamamen bir özentiden öteye geçmemektedir.

İlkel dövme ana hatlarıyla, deriye yan yana küçük delikler açmak ve bu deliklere is, sürme, mürekkep, kına, çivit gibi boyalı maddeler doldurmak suretiyle yapılır. Bunun yanında bıçakla veya tırnakla derin yarıklar meydana getirerek, yahut süslenecek kısımlara barut gibi yanıcı maddeler sürüp yakarak yapılanları da vardır.

Modern dövmeciler ise, özel olarak imal edilmiş elektrikli dövme kalemleri kullanmakta ve dövme yaptıran şahsın acı duymaması için de cildine lokal anestezi uygulamaktadır.

İlkel dövmelerin genellikle mavi renkte olmasına karşılık modern dövmeler çeşitli sentetik boyalar kullanıldığı için bir tablo gibi renkli olabilmektedir.

İlâhî dinler dövmeyi yasaklamıştır. Tevrat vücuda dövme yaptırmayı, ölü arkasından düzenlenen ağıt sırasında ağlayanın tırnaklarıyla yüzünü yırtması olayı ile birlikte ele almış ve

 "Ölüler için bedeninizde yara açmayacaksınız, kendinize dövme işaret koymayacaksınız." (Levililer, 19/28)
cümlesiyle her ikisini de yasaklamıştır.

Dövme yapmak doğru mudur? Dövmeyi çıkarmak gerekir mi? Dövme, gusül, abdest ve diğer ibadetlere engel olur mu?

Arapça'da "veşm" kelimesiyle ifade edilen dövme, Hz. Peygamber devrinde Câhiliye çağının bir uzantısı olarak, özellikle kadınlar arasında yaygın bulunuyordu.

En güzel şekilde yaratılan insanın tabii görüntüsünde değişiklikler yapılmasını hoş karşılamayan Hz. Peygamber, bu türden çeşitli uygulamalar yanında dövmeyi de yasakladı; dövme yapan ve yaptıran kadınlara Allah'ın lanet ettiğini bildirdi. Bir fiili işleyenin Allah ta­rafından lanetlenmesi onun haram ol­duğunu gösterir. (bk. Buhârî, Libâs, 87; Müslim, Li­bas, 119-120)

Konu ile ilgili hadis metinlerinde sadece kadınların zikredilmesinin sebebi, Arap toplumunda bugün olduğu gibi daha çok kadınların dövme yaptırmasıdır. Dövme yaptırmanın dinî hükmü açısından kadınla erkek arasında fark yoktur.

- Dövmeyi yaptırmış olan bir insan nasıl hareket edecektir?

İmam Nevevî, sağlık bakımından zarar vermediği takdirde dövmenin vücuttan giderilmesi gerektiğini söyler. Yapılacak operasyonun vücuda zarar vermesi veya geride çirkin bir manzara bırakması sebebiyle dövme giderilemezse kişi tövbe etmekle günahından kurtulur. (Şerhu Müslim, XIV/106; bk. TDV İslam Ansiklopedisi, Dövme md.)

Bundaki hüküm, dövmeyi yaparken kullanılan maddeye göre değişir. Şayet bu maddeler dinen necis sayılanların arasında bulunuyorsa, dövme de o hükme girer. Şayet temizse, o da temizdir. Bunda yapılacak şey, şayet ufak bir müdahale veya ameliyatla hallediliyorsa gidermeye çalışmaktır. Şayet giderilemiyor, buna da imkân bulunamıyorsa, o şekilde bırakılır. Çünkü Cenab-ı Hak kuluna kaldıramayacağı yükü yüklemez, onun üstesinden gelemeyeceği, yapamayacağı şeyleri istemez.

- Dövme abdeste ve gusle engel olur mu?

Dövme derinin altındadır. Yani dış derinin altında yer alıyor. Abdest ve gusulde ise derinin altını değil, üstünü yıkamak farzdır. Dövme de derinin altında kaldığına göre, onun bedenin herhangi bir yerinde bulunması abdeste ve gusle mani olmaz. Üzerinin yıkanmasıyla abdest ve gusül sahih olur.

Ayrıca dövme, namaz kılmaya, ibadetlerin yerine gitirmeye, camiye ve cemaate gitmeye, Kur'an okumaya da asla engel değildir.

Böyle bir günahı işlemiş olan kimse de Allah'tan mağfiret diler, tövbe istiğfar eder. Ve inşallah da kabul edilir.