TAVLA NASIL OYNANIR ? TAVLA İLE İLGİLİ İPUCULAR ?


Yediden yetmişe her Türk'ün ata oyunu tavladır. Tavla özellikle aile ortamları ve esnaf ortamlarının vazgeçilmez oyunudur.  Tavla nasıl oynanır. 
Oyunun amacı, rakibinizden önce tüm pullarınızı tavla tahtasından “toplamaktır”. Her oyuncu, diğer oyuncunun ilerlemesini engelleyebilir. Oyunun amacı, ister yüz yüze ister çevrimiçi oynayın aynıdır.

Tavla Tahtasını Dizme

Her renkten 15 pul vardır (pul, bir tavla taşıdır). Dört tane zar ve bir katlama küpü bulunması gerekir. Zarların rengi, genellikle pulların rengiyle aynıdır.
Tavla tahtasındaki boşluklar, dar üçgenlerle gösterilir ve hane olarak adlandırılır. Tavla tahtasındaki haneleri göstermek için, genellikle bir numaralandırma sistemi kullanılır. Hanelerin her biri bir sayıyla temsil edilir; kendi ev tahtanızdaki ilk hane, 1 numaralı hanedir ve son hane, saat yönünün tersine sayıldığında, 24 numaralı hanedir; bu da, rakibinizin ev tahtasındadır.
Tavla tahtasının ilk dizilişi aşağıdaki gibidir:
İki pul, 24 numaralı hanede,
Beş pul, 13 numaralı hanede,
Üç pul, 8 numaralı hanede,
Beş pul, 6 numaralı hanede,
Rakibinizin pulları, sizinkilerin ayna görüntüsü şeklinde dizilir.

Oyunu Başlatma

Oyunu kimin başlatacağını belirlemek için, her oyuncu bir tane zar atar. Zarın, çubuğun sağ tarafında, tavla tahtasının içine konması gerekir. En yüksek sayıyı atan oyuncu, atılan sayıları ilk hamlesini oynamak için kullanarak oyunu başlatır. Oyunun yönü, 24 numaralı haneden 1 numaralı haneye, saat yönünün tersinedir.
Oyunun başlangıcında, oyunun değeri bir puandır (parasal olarak, yani dolar cinsinden ifade edilen taban bahse eşittir). Oyuncuların her ikisi de, 64 sayısından başlayıp 2 sayısına doğru giden katlama küpünü çevirerek bahsi katlama teklifinde bulunabilir. Diğer oyuncu, katlamayı kabul edebilir veya oyunu terk edebilir. Katlamayı kabul eden kişi, sonraki katlamayı teklif etme hakkına sahip olur. Katlama, oyunun bahsini çok yükseltebilir.

Oyun

Oyuncular zarları sırayla atar. Bir oyuncu, kendi pullarını zarların gösterdiği sayı kadar taşıyabilir. Her zarın ayrı bir değeri vardır, yani bir oyuncu her pulu, zarların birinde gösterilen hane kadar olmak üzere, zarların her atılışında iki farklı pulu taşıyabilir.
Pullar, üç tür “açık” haneye konabilir:
- boş bir haneye,
- oyuncunun kendi pulunun bulunduğu bir haneye,
- rakibin tek bir pulunun (açık pul) bulunduğu bir haneye.
Korunmayan açık bir pulun bulunduğu haneye konmak, rakibin pulunun tavla çubuğuna çıkarılmasına yol açar. Açık bir pula konduğunuzda, yazılım, rakibin pulunu tavla çubuğuna koyar. Pulun sahibi, rakibin ev tahtasındaki açık bir haneye koyabilecek bir zar sayısı atıp pulu oyuna geri koyana kadar pul, tavla çubuğunda kalır. Oyuncu, rakibin ev tahtasındaki açık bir haneye denk düşen bir sayıyı iki zarın birinde atamazsa, oynama sırasını kaybeder.
Çift atarsanız, yani zarların her ikisi de aynı sayıyı gösterirse, zarların iki katını oynarsınız. Örneğin, üç-üç attıysanız, iki kez yerine dört kez üç hane gidebilirsiniz. Bir pulu dört kez üç hane taşıyabileceğiniz gibi, iki pulu ikişer kez veya başka birleşimlerde de taşıyabilirsiniz. Renkleri aynı olduğu sürece, tek bir hanede bulunabilecek pul sayısında bir sınırlama yoktur. bitti düğmesine bastığınızda veya zarlara tıkladığınızda oynama sıranız biter.
Tüm pulları kendi ev tahtanıza taşıdığınızda, pulları toplamaya başlarsınız. Tüm pullarını ilk toplayan oyuncu, oyunu kazanır. Pullarınızı toplarken bir pulunuz kırılırsa, pulunuzu tavla çubuğundan rakibinizin ev tahtasına koymak ve tekrar pul toplamaya başlamadan önce bu pulu kendi ev tahtanıza taşımak zorundasınız. Rakibiniz bir pulunu toplamadan önce siz tüm pullarınızı toplarsanız, “mars” etmiş olursunuz. Mars, oyunun bahsinin iki katını kazandırır.
Tüm pullarınızı tavla tahtasından toplamışsanız ve rakibiniz hiçbir pulunu toplayamamışsa ve sizin ev tahtanızda hala bir pulu varsa, bahisler üç katına çıkar. Buna katmerli mars adı verilir. Mars ve katmerli mars, katlama küpü kullanılarak yapılmış katlamaya eklenir ve oyunun bahislerini daha da yükseltir!

Kazanma İpuçları

Vurulmalarını önlemek için, pullarınızı çift halde tutun.
Kendi ev tahtanızda iki veya daha fazla açık pul varsa, rakibinizin pulunu kırmayın.
Rakibinizin ilerlemesini engellemek için, sıralı altı kapı alın. Altılı sırada hiçbir kırık pul bırakmamaya dikkat edin. Buna “altı kapı kapalı” denir.
Rakibinizin ev tahtasında, vurulduğunuz zaman güvenle konabileceğiniz, kapılar alın. Bunlara “rakip ev tahtasındaki kapı” denir.
Tavla stratejinizden emin olana kadar, küçük bahislerle başlayın.

Oyun Türleri

Tek Oyun – Tek oyunda, tek bir rakiple tek bir oyun oynarsınız ve en az bahis kadar, en çok da limit kadar kazanırsınız.
Maç Oyunu – Maç oyununda, tek bir rakiple belirli sayıda puan için oynarsınız ve bu puana ulaşan (veya geçen) ilk oyuncu, belirlenen ödülü kazanır. Daha fazla puan almak, kazancınızı artırmaz.

Tavlada Zar İsimleri

Tavla yı çok iyi bilen ustalar, attıkları her zara bir isim verir. Bu isimler Farsça dır. Ve bu isimler bir kültürün mirasıdır.

1-1: Hep Yek Dü Yek
2-2: Dü Bara (günümüz türkçesiyle:dubara)
2-1: Dü yek
3-3: Dü Se
3-2: Seba-i Dü
3-1: Se Yek
4-4: Dört Cihar (“Caar” gibi de okunur)
4-3: Cihar-ü Se
4-2: Cihar-i Dü
4-1: Cihar-ı Yek
5-5: Dü Beş
5-4: Beş Dört (penc-i caar)
5-3: Penc-ü Se
5-2: Penc i Dü
5-1: Penc-ü Yek
6-6: Dü Şeş
6-5: Şeş Beş
6-4: Şeş Cehar
6-3: Şeş-ü Se
6-2: Şeş-i Dü
6-1: Şeş-ü Yek